“Vertel me eens wat meer over jullie school”, vraag ik de klas waar ik die dag een workshop geef. “Hoe zouden jullie deze school beschrijven?”

 

Het blijft even stil. Dan zegt een meisje:

 

“Op zich een leuke school hoor, als ‘ie in een andere wijk stond.”

 

De wijk staat bekend als een slechte wijk, hoor ik. Er wordt wel eens gevochten en er zijn diefstallen en overvallen. Ik ben op het Echnaton in Almere Stedenwijk. Bij aankomst merkte ik al dat er een strict deurbeleid is. De ingang van de school zit op slot en je komt er alleen in en uit met een pasje. Toch hangt er een vriendelijke sfeer. ‘Tuurlijk. Druk. Maar dat is het op elke school waar we komen.

 

“We zijn hier ghetto!” zegt een ander meisje.

 

Ik kijk de klas rond. “En zijn jullie zelf ook ghetto dan?” vraag ik. Het blijft stil. Het wordt me duidelijk dat deze wijk en deze school een stempel hebben gekregen en dat eigenlijk stilzwijgend dat stempel ook op deze jongeren is beland. En wat doe je dan met zo’n stempel?

 

“Ik merk er anders nooit wat van hoor,” zegt een jongen die vlakbij de school woont. “Iedereen roept dat het hier zo onveilig is, maar ik heb nog nooit iets vervelends meegemaakt.”

 

Hij vindt het irritant dat zijn wijk deze reputatie heeft. Net als iedereen wil hij gewoon trots kunnen zijn op waar hij vandaan komt. Niet al direct met 1-0 achter staan op het moment dat hij vertelt waar hij woont.

 

Het is een mooi onderwerp om mee aan de slag te gaan. Na een stuk theorie gaat de klas naar buiten. Op pad. Op zoek naar verhalen uit de buurt.

 

Een documentaire maken geeft ze de kans om de buurt eens via hun eigen ogen te laten zien. Wat kenmerkt Stedenwijk? Is het allemaal kommer en kwel of valt het wel mee? Heeft deze wijk ook gewoon toffe voetbalveldjes?  Zijn er, naast een handjevol lastige mensen niet heel veel gezinnen die gewoon hun leventje leven? Gebeuren er, naast de vervelende dingen, niet net zoveel mooie en leuke dingen?

 

Ook benieuwd naar Almere Stedenwijk door de ogen van de  jongeren die er wonen? Ze gaan nu eerst druk filmen en monteren. Na 31 mei plaatsen we de documentaires op het DOCSFAIR YouTube kanaal.